مطالعه آرایه های ادبی

نقشه گنج مطالعه آرایه های ادبی (چگونه آرایه های ادبی را بخوانم؟)

سلام بر شما دوست فارسی صدی!

در این مقاله می خواهیم با اصلی ترین شیوه های مطالعه آرایه های ادبی آشنا بشویم. همانطور که می دانید فرصت مطالعه برای آزمون سراسری بسیار کم است؛ پس ما هم در این مطلب می خواهیم فقط به نکات کلیدی مرتبط با کنکور اشاره کنیم و خیلی زود و سریع به نکاتی بپردازیم که دانستن هرکدام از آنها می تواند به شما کمک زیادی کند.

درس ادبیات فارسی بدون شک یکی از مهم ترین درس های آزمون سراسری است؛ این مطلب را فقط من که تا مقطع دکترای تخصصی پیگیر آموختن زبان و ادبیات فارسی بوده ام، نمی گویم، شما می توانید با خواندن مقاله های مختلف، کمی بیشتر با اهمیت درس ادبیات فارسی آشنا شوید؛ مثلا از اینجا و اینجا.

این درس در میان درس های عمومی آزمون سراسری، ضریب 4 دارد، بنابراین پاسخگویی به سوالات این درس می تواند بسیار در درصد و امتیاز شما تاثیر بگذارد.

از طرف دیگر، سوال های درس ادبیات فارسی همواره جزء سوال های سخت کنکور بوده اند، به طوری که در کنکور سال 98، سوال های ادبیات، سخت ترین سوال های کنکور بوده اند و در دیگر سال ها نیز، معمولا دومین سوال سخت آزمون سراسری به حساب می آمده اند. همچنین با اینکه ما آشنایی زیادی با زبان و ادبیات فارسی داریم و این زبان، کاربرد زیادی در زندگی روزمره ما دارد، ولی همواره درصد کمی از دانش آموزان توانسته اند، به خوبی به سوال های ادبیات پاسخ بدهند.

نگاهی به آمار درصدهای پاسخ گویی به سوال های ادبیات فارسی، شگفتی ما را به همراه خواهد داشت؛ مثلا در سال 98، در گروه علوم انسانی، 34 درصد دانش آموزان در درس فارسی عمومی عملکرد صفر یا منفی داشته اند یا در همین سال، در گروه علوم تجربی، 17 درصد دانش آموزان عملکرد صفر یا منفی داشته اند.

نمودار عملکرد صفر یا منفی داوطلبان کنکور در درس فارسی
نمودار عملکرد صفر یا منفی داوطلبان کنکور

این در حالی است که در همین سال حداکثر عملکرد 80 درصد داوطلبان کنکور سراسری در درس فارسی عمومی، 40 درصد بوده است. در نمودار زیر می بینید که بالاترین درصد 80 درصد شرکت کنندگان آزمون سراسری متعلق به گروه علوم تجربی بوده است که آن هم از 40 درصد فراتر نمی رود:

نمودار عملکرد 80 درصد داوطلبان کنکور
نمودار عملکرد 80 درصد داوطلبان کنکور

جالب است بدانید که در آزمون سراسری 98 هیچ داوطلبی موفق به کسب 100 درصد نمره ادبیات فارسی نشد.

خب! حالا که کمی آمار و ارقام را دیدید، حتما متوجه شدید که در سوال های ادبیات فارسی با یک وضعیت دوگانه مواجه هستید؛ از یک طرف با سوال های دشواری روبه رو هستید که حتی دانش آموزان رتبه پایین کنکور هم نمی توانند به صد در صد آنها پاسخ بگویند و از طرف دیگر، بیشتر دانش آموزان در این درس عملکرد متوسط و ضعیفی دارند و شما می توانید با کمی بهتر شدن، کمک شایانی به کاهش رتبه خود کنید.

نقشه سوالات ادبیات کنکور

سوالات ادبیات فارسی آزمون سراسری از 6 بخش مختلف تشکیل شده است:

  • لغت
  • املا
  • تاریخ ادبیات
  • آرایه های ادبی
  • دستور زبان فارسی
  • تناسب مفهومی

این بخش ها با توجه به تقسیم بندی رایج کتاب فارسی متوسطه دوم، در سه بخش قلمرو زبانی (لغت، املا، دستور زبان فارسی)، قلمرو ادبی (تاریخ ادبیات، آرایه های ادبی) و قلمرو فکری (تناسب مفهومی) جای می گیرند. سوال های لغت و املا هر یک شامل 3 سوال هستند و مجموعا 6 سوال را دربرمی گیرند. یک سوال تاریخ ادبیات و 4 سوال آرایه های ادبی بخش دیگر سوال های آزمون سراسری را شامل می شوند. همچنین در بخش دستور زبان فارسی 5 سوال و در بخش تناسب مفهومی 9 سوال مطرح می شود:

نمودار درصد سوال های ادبیات فارسی
درصد طرح سوال از بخش های مختلف ادبیات فارسی در کنکور

هر کدام از این بخش ها شیوه مطالعه و پاسخ گویی خاص خودشان را دارند که در مقاله های دیگر به آنها پرداخته می شوند. در میان این بخش ها، سوال های آرایه های ادبی، بدون شک جزء سخت ترین سوال های درس فارسی هستند. از یک طرف، در این بخش سوال های حفظی مطرح نمی شود و مهارت داوطلبان محک می شود، از طرف دیگر اساسا در نمونه های مطرح شده برای سوال های این بخش، مثالی از کتاب های درسی ذکر نمی شود و از طرف دیگر یکی از سخت ترین سوال های کنکوری که ما از آن با عنوان سوال «مرتب سازی آرایه ها» (لینک به فیلم وبینار از 96 به 100) یاد می کنیم در این بخش قرار دارد.

بنابراین به جرئت می توان گفت که سوال های درس فارسی عمومی، معمولا جزء سخت ترین سوال های کنکور هستند و سوال های بخش آرایه های ادبی، جزء سخت ترین سوال های فارسی عمومی به حساب می آیند.

با توجه به نکاتی که گفتیم، بسیاری از دانش آموزان از پاسخ گویی به سوال های این بخش طفره می روند و میدان را خالی می کنند و این فرصت بسیار خوبی برای شماست که می خواهید به نتیجه ای متفاوت دست پیدا کنید.

من، سید علی هاشمی، پیش از این در یک وبینار آموزشی نکات بسیار مهمی را درباره روش پاسخگویی صحیح و سریع به سوال های «مرتب سازی آرایه ها» گفته ام و فرمول این کار را برای دانش آموزانم تشریح کرده ام، شما می توانید با کلیک روی عبارت «مرتب سازی آرایه ها» فیلم این وبینار را تهیه کنید و با یادگیری این تکنیک فوق العاده، پاسخ گویی به سخت ترین سوال کنکور را برای خود تضمین کنید. همچنین یک دوره آموزشی کامل و مفصل در زمینه پرکاربردترین آرایه های ادبی برگزار کرده ام که می توانید از اینجا درباره آن اطلاعات کاملی به دست بیاورید.

خب! حالا بیایید کمی بیشتر درباره آرایه های ادبی و شیوه مطالعه آنها صحبت کنیم.

چیستی آرایه های ادبی

آرایه های ادبی شگردهایی هستند که کلام ما را از سطح عادی و معمولی خود جدا می کنند و در سطحی فراتر و بهتر به مخاطب عرضه می کنند. همه ما در زندگی عادی و روزمره خود، به طور دائم از زبان و ظرفیت های مختلف آن برای برقراری ارتباط با خود و دیگران استفاده می کنیم. بله، درست خواندید. ما حتی زمانی که تنها هستیم و با خود فکر می کنیم هم، باز از کلمات و ظرفیت های زبانی بهره می گیریم.

عموما بیشتر صحبت های ما با استفاده از زبان عادی است که در آن انتقال درست پیام در اولویت است، اما وقتی به عالم ادبیات و شعر می رسیم، اوضاع عوض می شود. در اینجا دیگر هدف اصلی انتقال پیام نیست، بلکه هدف اصلی ایجاد لذت در ذهن مخاطب است.

بنابراین شاعر یا نویسنده یک اثر ادبی، نهایت تلاش خود را به کار می گیرد تا لذت ادبی را در ذهن مخاطب خود ایجاد کند. او این کار را گاهی اوقات با استفاده از تعابیر و بیان های خیال انگیز انجام می دهد و گاه با ایجاد هماهنگی هایی در ظاهر یا معنای کلام خود.

در اصطلاح ادبی به کلیه کاربردهایی که باعث ایجاد لذت در ذهن مخاطبان یک اثر ادبی شوند؛ چه از طریق خیال انگیزی کلام یا از طریق ایجاد هماهنگی های ظاهری یا معنایی، آرایه های ادبی می گویند.

تصویر درخت بدون برگ ها و با برگ ها
مقایسه تصویر درخت بدون برگ ها و با برگ ها

به تصویر بالا دقت کنید. در یک سمت تصویر شما درختی را می بینید که از برگ های سبز و زیبا عاری است و در سمت دیگر، یک درخت سرسبز را می بینید. کارکرد آرایه های ادبی هم درست شبیه همین برگ ها برای درخت است. با آرایه های ادبی می توان جملات بسیار ساده و معمولی را به بهترین و خیال انگیزترین شکل ممکن بیان کرد و حتی حرف های ناگفتنی را گفت!

گونه شناسی آرایه های ادبی

همان طور که گفتیم، آرایه های ادبی به سه شیوه مختلف می توانند باعث ایجاد لذت در ذهن مخاطب شوند؛ از این رو می توان گفت که ما سه دسته از آرایه های مختلف ادبی داریم. هر دسته نیز شامل تعدادی از آرایه ها است.

به آرایه هایی که باعث خیال انگیزی کلام می شوند، آرایه های علم «بیان» گفته می شود. همچنین آرایه هایی که نشان دهنده هماهنگی ظاهری و معنایی کلمات در یک اثر ادبی هستند، آرایه های علم «بدیع» نام دارند. این نکته را باید اضافه کنیم که به آرایه هایی که به ظاهر کلمات توجه دارند، آرایه های «بدیع لفظی» و به آرایه هایی که به معنای کلمات و هماهنگی های معنایی توجه دارند، «بدیع معنوی» گفته می شود. در زیر به این دسته بندی ها اشاره می کنیم:

  • آرایه های بیان: مجاز، تشبیه، استعاره، کنایه و …
  • آرایه های بدیع لفظی: واج آرایی، جناس، سجع، موازنه، تکرار و …
  • آرایه های بدیع معنوی: تضاد، حسن تعلیل، متناقض نما، اسلوب معادله و … .

همان طور که پیش از این خواندید، سوال های آرایه های ادبی کنکور، یکی از مهم ترین سوال های درس ادبیات هستند و شما برای پاسخ گویی صحیح به این سوال ها باید، با انواع مختلف آرایه های ادبی، آشنایی کاملی داشته باشید.

خب! حتما حالا این سوال برای شما پیش می آید که «چطور باید آرایه های ادبی را بخوانیم؟». ما در این مقاله، کلیدی برای گشودن این در به شما ارائه می کنیم.

کلید آرایه های ادبی
کلید آرایه های ادبی

 شیوه مطالعه آرایه های ادبی

برای مطالعه صحیح آرایه های ادبی، باید چند گام مختلف را طی کنید. مطمئن باشید که اگر مطابق این شیوه پیش بروید، نتیجه بسیار خوبی به دست خواهید آورد. ضمن اینکه باید بدانید، این شیوه مطالعه آرایه های ادبی، مورد توافق بیشتر مدرسان برتر کنکور است؛ بنابراین به جای آنکه بخواهید، مدام در پی دانستن روش های جدید مطالعه باشید، همین شیوه را به صورت ثابت و مستمر در پیش بگیرید و به بهترین نتیجه برسید.

خب! حالا برویم و با گام هایی که باید در این مسیر بردارید آشنا شویم (من در سایت فارسی 100 همراه شما هستم تا تنهایی در این مسیر حرکت نکنید):

گام اول: یادگیری تعاریف و چارچوب ها

در قدم اول شما باید با استفاده از منابع خوب، معتبر و جامع به یادگیری تعاریف آرایه های مختلف ادبی بپردازید و با چارچوب های هر آرایه به خوبی آشنا بشوید. شما در اولین قدم باید بدانید که مثلا آرایه تشبیه چیست و چه تفاوتی میان تشبیه و استعاره وجود دارد. باید از فرق میان ایهام و ایهام تناسب آگاه شوید و ریزه کاری های مربوط به شناخت حسن تعلیل و اسلوب معادله را بدانید.

بدون دانستن این مفاهیم و تعاریف، شما مثل انسانی خواهید بود که در دل تاریکی شب، بدون چراغ و روشنایی، در یک جنگل پردرخت در حال قدم زدن است و نمی داند کجا می رود و چه اتفاقی قرار است برایش بیفتد.

اما یک سوال. آیا تعریف ها و اطلاعات ارائه شده درباره آرایه ها در کتاب های فارسی متوسطه دوم برای برداشتن صحیح این گام کفایت می کند؟

پاسخ: خیر!

متاسفانه تعاریف و چارچوب هایی که در کتاب های فارسی 1، 2 و 3 متوسطه دوم ارائه شده اند، به هیچ وجه پاسخگوی نیاز یک داوطلب کنکور نیستند. به همین خاطر بهتر است از منابع دیگری برای یادگیری بهتر این مطالب استفاده کنید. یکی از بهترین منابع یادگیری تعاریف و چارچوب ها، استفاده از کتاب های علوم و فنون ادبی دانش آموزان رشته علوم انسانی است.

در این کتاب ها الگوهای کاملی از دیدگاه ها و طرز فکر نویسندگان کتاب های فارسی متوسطه دوم ارائه شده است و نکات بسیار خوبی در زمینه معرفی و شناخت آرایه ها آمده است. یک نکته حائز اهمیت دیگر این است که با توجه به اختلافاتی که در تعریف و طبقه بندی بعضی آرایه ها میان استادان ادبیات و مدرسان کنکور و کتاب های درسی وجود دارد، معمولا کتاب های درسی تألیف شده توسط اموزش و پرورش، ملاک بهتری برای حل اختلاف ها هستند. برای دانلود رایگان کتاب های علوم و فنون ادبی روی لینک های زیر کلیک کنید:

دانلود کتاب علوم و فنون ادبی 1

دانلود کتاب علوم و فنون ادبی 2

 دانلود کتاب علوم و فنون ادبی 3

همچنین من در دوره آموزشی کامل و جامع «آرایه های طلایی کنکور» به صورت تخصصی درباره پرکاربردترین آرایه های ادبی صحبت کرده ام و با بررسی منابع و مثال های مختلف درباره هر آرایه، تمام آنچه را که شما به عنوان داوطلب کنکور به آن نیاز دارید، بازگو کرده ام. بدون شک این دوره، یکی از کامل ترین دوره های آموزشی در زمینه آرایه های ادبی کنکور است و شما می توانید با کلیک روی عبارت «آرایه های طلایی کنکور» این محصول آموزشی را تهیه کنید.

گام دوم: حفظ کردن مثال های کتاب و پرکاربرد

در گام دوم، شما باید برای هر آرایه یک یا چند مثال مهم و پرکاربرد حفظ کنید. همان طور که می دانید، شما متخصص ادبیات فارسی نیستید و فقط طی چند سال گذشته، آشنایی سطحی و کم با آثار ادبی فارسی (منظورم صحبت های روزمره نیست) پیدا کرده اید. بنابراین بعید نیست که مدتی بعد از خواندن تعریف ها و چارچوب های یک آرایه ادبی، آن را فراموش کنید، خصوصا وقتی که شما مجبور باشید تعداد زیادی از آرایه ها را مطالعه کنید و در کنار آنها درس های دیگری را هم بخوانید.

پس با حفظ کردن چند مثال مهم، یک ارتباط ذهنی قوی میان تعاریفی که برای هر آرایه خوانده اید و کاربرد عملی آنها ایجاد می کنید. این گونه، ذهن شما برای یافتن صحیح آرایه ها کدگذاری می شود و به راحتی می توانید اطلاعات مربوط به هر آرایه را بازیابی کنید. برای یافتن مثال های پرکاربرد، نیاز نیست کار سختی انجام دهید. در همان کتاب های علوم و فنون ادبی، به اندازه کافی مثال های خوب و به درد بخور وجود دارد. همچنین در دوره «آرایه های طلایی کنکور» بسیاری از مثال های مفید برای هر آرایه آمده است.

مطالعه
مطالعه درس ها

گام سوم: حل تست های آموزشی

در قدم سوم، برای تثبیت بهتر آموزش هر آرایه، باید تست بزنید. وقتی تعریف یک آرایه را به خوبی یاد گرفتید و مثال هایی از آن را هم حفظ کردید، بهترین کار حل تست های آموزشی است. منظور از تست های آموزشی چیست؟ تست هایی که در آزمون های سراسری آمده اند یا توسط مولفان و مدرسان کنکور نوشته شده اند و فقط مختص به یک آرایه هستند.

دقت کنید که شما در این مرحله می خواهید فقط یک آرایه را به طور کامل یاد بگیرید، بنابراین خودتان را درگیر تست های سخت کنکوری نکنید. مثلا برای تشبیه، فقط سراغ تست هایی بروید که در آن صحبت از آرایه تشبیه است و برای جناس و مجاز و متناقض نما و … هم همین طور.

در سایت «فارسی 100» این فرصت را برای شما فراهم کرده ام که بتوانید به راحتی، در آزمون های آزمایشی مختلف شرکت کنید و تست های آموزشی آرایه های مختلف را بزنید. برای ورود به صفحه آزمون های آزمایشی «اینجا» کلیک کنید.

گام چهارم: حل تست های ترکیبی (کنکوری)

در گام چهارم، پس از آنکه به تک تک آرایه ها تسلط پیدا کردید، نوبت آن فرا می رسد که خود را در مواجهه با سوالات واقعی آزمون سراسری محک بزنید. واقعیت ماجرا آن است که سوال های آرایه های ادبی پیچیده تر از آن است که صرفا با یادگیری کامل آرایه های ادبی بتوانید به طور کامل به آنها پاسخ دهید. همان طور که پیش تر گفتیم، سخت ترین سوال های درس ادبیات، در این بخش طرح می شوند.

بنابراین برای اینکه بتوانید پاسخ گویی بهتری به این سوال ها داشته باشید، باید نمونه های مختلفی از سوال های ترکیبی آرایه های ادبی (کنکوری و تالیفی) را حل کنید. در این سوال ها بین 2 تا چند آرایه به طور همزمان مطرح می شوند و شما باید به اندازه ای بر آرایه های مختلف و تکنیک های پاسخ گویی به این سوالات تسلط داشته باشید که بتوانید در کمترین زمان ممکن جواب صحیح را بیابید.

خب! به شما تبریک می گویم. اگر این چهار گام را درمطالعه آرایه های ادبی پشت سر گذاشته اید، شما به خوبی می توانید از پس سوال های دشوار آرایه ها برآیید؛ اگر هم که تازه می خواهید این قدم ها را بردارید، به شما خدا قوت می گویم و برایتان آرزوی موفقیت می کنم، چرا که قدم در یک راه سخت گذاشته اید. البته معمولا برای رسیدن به نوک قله و دیدن زیبایی های دنیا از بالای کوه، حتما باید تلاش کرد و سختی کشید و در جاهایی حرکت کرد که دیگران، خسته می شوند و می ایستند. فقط بدانید که مطالبی که گفتیم، نقشه راه شما در این مسیر هستند؛ مبادا نقشه راه خود را گم کنید.

حالا که به اینجای مسیر رسیده ایم، حیفم می آید که چند نکته تکمیلی دیگر را هم به شما نگویم. شما که تا اینجا پا به پای من آمده اید، شایسته دریافت چند هدیه ارزشمند هستید. پس برویم سراغ هدیه ها!

چند هدیه ارزشمند

آرایه های ویژه انسانی ها

همان طور که گفتیم بهترین منبع رایگان برای مطالعه تعاریف و چارچوب های آرایه های ادبی، کتاب های علوم و فنون ادبی پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم است. اما ذکر یک نکته برای دانش آموزان گروه های علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، هنر و زبان های خارجی در اینجا ضروری است که در هنگام مطالعه این کتاب ها، نخست باید توجه داشته باشید که فقط به مبحث آرایه ها باید بپردازید و نیازی به مطالعه سایر مباحث این کتاب ها نیست و در میان آرایه ها هم، نیازی به مطالعه آرایه های اختصاصی گروه علوم انسانی ندارید.

آرایه هایی مثل «موازنه»، «ترصیع» یا «لف و نشر» به دانش آموزان رشته علوم انسانی اختصاص دارد و از آنها برای سایر گروه ها سوالی طرح نمی شود. البته یادگیری این آرایه ها و شناخت آنها برای همه می تواند مفید و جالب باشد، ولی نباید زمان زیادی را به یادگیری این آرایه ها اختصاص دهید.

چند تست بزنیم؟

حل تست یکی از دغدغه های دانش آموزان است. حتی بیشتر اوقات دانش آموزان تصور می کنند بدون خواندن درست مطالب درسی و صرفا با تکیه بر آموخته های خود در کلاس های مدارس می توانند به سراغ تست ها بروند و وقتی بعد از مدتی می بینند که درصدهایشان دچار اُفت شده است، دچار ناراحتی و استرس فراوانی می شوند.

این نکته را همواره باید مدنظر داشته باشید که حل تست، همیشه باید بعد از یادگیری و آموختن کامل یک مطلب باشد. شما هم پس از آنکه مطالب مربوط به هر آرایه را یاد گرفتید، در یک برنامه مشخص، روزانه 8 تست مرتبط با آرایه های ادبی را حل کنید تا ضمن تقویت مهارت های تست زنی و حفظ دانش خود در زمینه آرایه های مختلف ادبی، بینش خوبی نسبت به پاسخ گویی سوال های آرایه های ادبی پیدا کنید.

مطالعه مثال های پرکاربرد آرایه ‏ها

درست است که عالم ادبیات، عالم بسیار گسترده ای است و مثال ها و کاربردهای ادبی بسیار زیاد و متنوعی در آن به کار رفته است؛ اما وقتی دقیق تر به ماجرا نگاه می کنیم، می بینیم که در هر آرایه ادبی، نمونه های مشابه و پرتکراری وجود دارند که در شعر شاعران مختلف به کار رفته اند؛ مثلا شاعران مختلفی به داستان عشق «خسرو و شیرین» اشاره کرده اند و به شکل های گوناگون از آن یاد کرده اند و همچنین در همین داستان، شاعران زیادی از ظرفیت معنایی کلمه «شیرین» استفاده کرده اند و همزمان آن را در معانی مختلفی به کار برده اند:

آواز تیشه امشب از بیستون نیامد شاید به خواب شیرین فرهاد رفته باشد

همان طور که می بینید، واژه «شیرین» هم به معنای «شیرین» شاهزاده ارمنستان و معشوق «خسرو» و «فرهاد» است و هم به معنای «خوش و دلچسب» به کار رفته است.

پس می توان گفت در بعضی آرایه های ادبی، کاربردهای پرتکراری وجود دارند که شما می توانید با یادگیری آن کاربردها، کار را برای خودتان بسیار ساده تر کنید و یک نقشه راهنمای کاملا کاربردی به ذهنتان بدهید تا هر وقت آن کاربردهای پرتکرار را دید (معمولا هم بخشی از مثال های کنکوری از آنها هستند) بلافاصله تشخیص دهد که با چه آرایه ای روبرو است.

یک آرایه و چند نام

در طول تاریخ ادبیات فارسی، آرایه های مختلف به تدریج شناسایی و تعریف شده اند. هرگز این گونه نبوده است که یک نفر، آرایه ای بسازد و آن را تعریف کند و نامی برایش انتخاب کند و سپس به شاعران بگوید که از این آرایه برساخته در شعرهایشان استفاده کنند. بلکه روال کار همیشه برعکس بوده است؛ یعنی اول شاعران مختلف با تخیل خود و استفاده از توانمندی های شاعرانه، تعابیر ادبی ایجاد کرده اند و سپس محققان ادبی، دست به کشف و گره گشایی از علل زیبایی کلام شاعران زده اند.

در اثر این بررسی ها، شگردها و آرایه های ادبی مختلفی شناسایی شده اند و تعاریف آنها برای مخاطبان مشخص شده اند و روی هر یک نامی گذاشته اند؛ یکی را تشبیه خوانده اند و دیگری را جناس و آن یکی را ایهام. در این میان گاه پیش آمده است که محققان مختلف، برای یک آرایه ادبی با تعریف یکسان یا کمی متفاوت، نام های مختلفی انتخاب کنند؛ مثلا به «واج‏ آرایی»، «نغمه حروف» هم می گویند یا آرایه «تکرار» در کتاب های جدید، «واژه آرایی» شده است و برای «متناقض نما» از اصطلاحات «تناقض» و «پارادوکس» هم استفاده می شود.

از آنجا که در آزمون سراسری معمولا از نام های مختلف یک آرایه بهره گرفته می شود، بنابراین حتما در هنگام مطالعه آرایه ها و حل تست ها به نام های مختلف یک آرایه دقت کنید و تمام نام ها را به خوبی یاد بگیرید.

 اگر فرصت دارید …

اما حرف آخر اینکه اگر هنوز در ابتدای مسیر کنکور هستید و فرصت دارید؛ اگر مثل خیلی از دانش آموزها هنوز به روزهای «چه کنم؟ چه کنم؟» نرسیده اید، سعی کنید همراه با مطالعه مطالب مربوط به تناسب مفهومی و قلمرو فکری به آرایه های ابیات هم توجه کنید. بدون تردید، فهم آرایه های ادبی و کشف آنها در ابیات می تواند به فهم بهتر معانی شعرها هم کمک کند.

مطالعه
مطالعه درس ها

حرف آخر

 

خیلی خوشحالم که تا اینجای مسیر، یعنی تا حرف آخر با من همراه بودید. من، سید علی هاشمی، عاشق زبان و ادبیات فارسی و کتاب هستم و از کودکی همواره به دنبال یادگیری مطالبی در این دو حوزه و آموزش آنها بوده ام. من در این مقاله به صورت کامل و دقیق هر آنچه را برای شروع آموختن آرایه های ادبی نیاز داشتید، برایتان نوشتم و گفتم و نقشه گنج پاسخگویی به سوال های آرایه های ادبی را برایتان شرح دادم. حالا این گوی و این میدان!

شما از این به بعد می توانید با آگاهی از مراحل مختلف یادگیری آرایه های ادبی، یعنی:

  • گام اول: یادگیری تعاریف و چارچوب ها
  • گام دوم: حفظ کردن مثال های کتاب و پرکاربرد
  • گام سوم: حل تست های آموزشی
  • گام چهارم: حل تست های ترکیبی (کنکوری)

به درستی و اصولی، آرایه های ادبی را بخوانید و آنها را یاد بگیرید.

مطمئن باشید که در این مسیر، من همراه شما هستم و با آموزش های مختلفی که در سایت فارسی 100 برای شما قرار داده ام، به شما کمک می کنم. یکی از اهداف من در این زمینه، گسترش عدالت آموزشی و دسترسی یکسان همه دانش آموزان، جدای از سطح توانایی مالی، به آموزش های خوب و باکیفیت است. برای رسیدن به این هدف، من هم به کمک شما نیاز دارم. من از شما می خواهم با اشتراک گذاری این مطلب، دوستانتان را هم میهمان این آموزش کنید. همین طور می خواهم با نوشتن نظرات و تجربه های خود، مطالب مفیدی را با دیگر دوستانتان به اشتراک بگذارید.

یک درخواست

حالا که به پایان مقاله رسیدیم، از شما درخواستی دارم. من برای آماده سازی محتوا و نوشتن این مقاله، جدای از مطالعات چندساله، بیش از 10 ساعت وقت صرف کرده ام. این هدیه رایگان از طرف من به شما مخاطبان سایت فارسی 100 است تا بدون پرداخت هزینه های بسیار زیاد برای آموزش های گمراه کننده و غیرمفید، آموزشی را فراتر از آنچه نیاز دارید، به صورت رایگان دریافت کنید.

اما آیا همه دانش آموزان از این آموزش ها اطلاع دارند؟ امروزه بسیاری از مدرسان با پرداخت هزینه های بسیار، سعی می کنند رتبه یک نتایج جستجوی گوگل باشند و محصولات بیشتری را به دانش آموزان بفروشند. بنابراین بیشتر دانش آموزها از وجود آموزش های رایگان و باکیفیت مطلع نمی شوند.

من از شما می خواهم برای گسترش دانش و ایجاد عدالت آموزشی، در صورتی که این مقاله را پسندیدید و آن را مفید دانستید، لینک این مقاله را به دوستانتان بفرستید یا در شبکه های مجازی و گروه هایی که در آنها عضو هستید، به اشتراک بگذارید. از شما ممنونم.

2 دیدگاه برای “نقشه گنج مطالعه آرایه های ادبی (چگونه آرایه های ادبی را بخوانم؟)

  1. مرتضی بدری اهری گفته:

    سپاس بیکران از شما استاد باعلم و دلسوز. بینهایت مفید و پربار بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *