درس واجآرایی، واژهآرایی، درس 3 علوم و فنون دهم را خواندهاید؟ قرار است در این مقاله، با تمام جزئیات این درس مهم کتاب علوم و فنون 1 آشنا شویم. این مقاله بهترین منبع برای یادگیری درس 3 علوم و فنون 1 در امتحان نهایی فارسی دهم و آزمون سراسری است.
آموزش، فقط محدود به چارچوب کلاس نیست. ما در سایت فارسی ۱۰۰ زمینهای برای بهرهگیری دانشآموزان از آموزش رایگان و همیشگی فراهم کردهایم.
در این پست آموزشی، متن، توضیحات و نمونههایی درباره درس واجآرایی، واژهآرایی (درس سوم علوم و فنون دهم) به شما ارائه میشود. در این درس درباره بدیع لفظی و دو آرایه این بدیع صحبت میشود و نمونههای مختلفی بررسی میشوند.
متن درس 3 علوم و فنون دهم
در این درس دربارۀ بخشی از موسیقی کلام، گفتوگو خواهیم کرد که موضوع علم بدیع است. بدیع دو نمود «لفظی» و «معنوی» دارد. عواملی که موسیقی لفظی را پدید می آورند، بدیع لفظی می خوانیم. بدیع معنوی را در سالهای آینده بررسی خواهیم کرد.
تکرار واج و واژه در زبان عادی، پسندیده نیست؛ امّا در زبان ادبی تکرار بر جاذبه، کشش و گوشنوازی سخن می افزاید. شاعران و نویسندگان متون ادبی یا از تکرار واژه سود میبرند و یا از تکرار واج یا آوا بهره میگیرند؛ گاهی کلّ عبارت یا جمله را هم تکرار میکنند.
واجآرایی: تکرار یک واج (صامت یا مصوّت) در سخن است؛ به گونهای که بر موسیقی و تأثیر آن بیفزاید:
خیزید و خز آرید که هنگام خزان است / باد خنک از جانب خوارزم وزان است
منوچهری
در این بیت، تکرار کدام واجها بر موسیقی و آهنگ کلام افزوده است؟
مصوّت بلند «ا» در بیت، هفت بار تکرار شده است. اگر به موسیقی و آهنگی که از بیت برمیخیزد؛ دقّت کنیم درمییابیم که تکرار آگاهانۀ یک مصوّت تا چه اندازه در غنای موسیقی این بیت مؤثرّ بوده و به گوشنوازی آن کمک کرده است. در همین بیت، تکرار صامتهای «خ» و «ز» در مصراع اوّل نیز به عنوان یک عامل ایجادکنندۀ موسیقی لفظی درخور توجّه است.
پیش از اینت بیش از این، اندیشۀ عشّاق بود / مهرورزی تو با ما شهرۀ آفاق بود
حافظ
در مثال دوم، شاعر صامت «ش» را در پنج واژه آورده است؛ یعنی، «ش» بیش از هر صامت دیگری تکرار شده و همین امر بر موسیقی بیت و زیبایی آن افزوده است. این تکرار را «واجآرایی» گفتهاند؛ زیرا آرایهای است که از تکرار یک «واج» حاصل میشود.
خوابِ نوشینِ بامدادِ رحیل / بازدارد پیاده را ز سبیل
سعدی
در نمونۀ بالا، تمامی کلمات مصراع اوّل با مصوّت کوتاه « ِ» به هم پیوستهاند. تکرار این مصوّت، بر موسیقی بیت افزوده است.
توجّه: واجآرایی صامتها از مصوّتها محسوستر است.
به بیتهای زیر توجّه کنید. در این نمونهها، تکرار واژه بر تأثیر آهنگین بیت، افزوده است:
پس هستی من ز هستی اوست / تا هستم و هست، دارمش دوست
ایرج میرزا
ای دریغا، ای دریغا، ای دریغ / کآنچنان ماهی نهان شد زیر میغ
مولوی
با من بودی، منَت نمی دانستم / تا من بودی، منت نمی دانستم
رفتم چه من ار میان، تو را دانستم / با من بودی، منت نمی دانستم
فیض کاشانی
ما را سری است با تو، که گر خلق روزگار / دشمن شوند و سر برود، هم بر آن سریم
سعدی
توجّه: آنچه در تکرار اهمّیت دارد، جنبۀ موسیقایی و آوایی سخن است؛ نه شکل نوشتاری واژگان.
چند نکته تکمیلی درس سوم علوم و فنون دهم
ما در این مقاله، به بررسی درس واجآرایی، واژهآرایی، موضوع درس 3 علوم و فنون دهم انسانی پرداختیم و با مباحث کلی مرتبط با آرایههای این درس آشنا شدیم. برای دریافت متن کامل کتاب علوم و فنون دهم میتوانید به سایت دفتر تالیف کتابهای فارسی مراجعه کنید.
همچنین ما، علاوه بر متن درس سوم علوم و فنون دهم، متن و توضیحات درسهای دیگر کتاب علوم و فنون دهم را در سایت فارسی 100 قرار دادهایم. برای دسترسی به دانشنامه مقالههای پایه دهم روی لینک کلیک کنید یا آن را لمس کنید.
آرایه سجع هم جزء آرایه های بدیع لفظیه؟
سلام. وقت بخیر. بله. سجع از آرایه های بدیع لفظی است.