درس مقاله نویسی 2، درس ششم نگارش دوازدهم را خواندهاید؟ قرار است در این مقاله، با تمام جزئیات این درس مهم کتاب نگارش 3 آشنا شویم.
آموزش، فقط محدود به چارچوب کلاس نیست. ما در سایت فارسی ۱۰۰ زمینهای برای بهرهگیری دانشآموزان از آموزش رایگان و همیشگی فراهم کردهایم.
در این مقاله آموزشی، متن، توضیحات و نمونههایی درباره درس مقاله نویسی 2 (درس ششم نگارش دوازدهم) به شما ارائه میشود. در این درس درباره بخشی از مباحث پیرامون چگونگی مقاله نویسی شامل نگارش «فهرست منابع»، «کلیدواژه ها»، «چکیده» و… صحبت میشود و نمونهها و متنهای مختلفی از مقاله نویسی ارائه میگردد. همچنین جواب کارگاه نوشتن درس مقاله نویسی 2 بررسی میشود.
همچنین ما، متن و توضیحات سایر درسهای مرتبط با ادبیات و زبان فارسی را در سایت فارسی 100 قرار دادهایم. برای مطالعه مقالههای دانشنامه پایه دوازدهم روی لینک کلیک کنید یا آن را لمس کنید.
متن درس مقاله نویسی 2
در درس گذشته اجزای مقاله را نام بردیم و مطالبی درباره عنوان، مقدّمه، متن، بحث و نتیجهگیری آموختیم. در ادامه با سایر اجزای مقاله آشنا خواهیم شد.
فهرست منابع
مقاله، گزارش یک پژوهش است؛ به بیان دیگر پژوهشگران، یافتههای خود را در قالب مقاله ارائه میدهند تا در دسترس دیگران قرار گیرد. بدین ترتیب سایر پژوهشگرانی که میخواهند در این موضوع مطالعهای انجام دهند، به مقالات مراجعه میکنند تا جنبههای مختلف مسئله برایشان روشن شود.
پژوهشگر موظفّ است در پایان مقاله خود، منابعی را که به آنها مراجعه کرده است (شامل مقاله، کتاب، وبگاهها و…) فهرست کند. نوشتن منابع به روشهای گوناگون انجام میشود. یکی از رایجترین روشها، در فهرست منابع مقال. «یادگیری معنادار » آمده است.
ترتیب مطالب در فهرست منابع
- نام خانوادگی نویسنده؛
- نام نویسنده؛
- سال چاپ اثر؛
- عنوان اثر (کتاب، مقاله و…)؛
- محلّ چاپ؛
- نام ناشر برای کتاب/ نام مجله برای مقاله.
نمونه: یوسفی، غلامحسین (۱۳۷۴ ). چشمۀ روشن. چاپ ششم، تهران: انتشارات علمی
فعالیت
کتابنامه کتاب نگارش را ضمن توجّه به ارائه مطالب در معرفی هر منبع بررسی کنید.
در این قسمت به بخش آغازین مقاله یعنی نام نویسنده، چکیده و کلیدواژهها میپردازیم که پس از نوشتن مقاله، تنظیم میشود.
نام نویسنده
پس از کلید واژهها نام و نام خانوادگی نویسندگان مقاله، سِمَت و مرتبه علمی محلّ خدمت آنها نوشته میشود. همچنین رایانامۀ (e-mail) نویسنده مسئول را در پانوشت قید میکنند.
چکیده
چکیده، خلاصهای است دقیق و صحیح از یک نوشته که شامل فشرده تمام مطالب مهم یا فشرده قسمتهای ویژه آن باشد.
چکیده نویسی دیرینگی بسیار دارد. اسنادی به خطّ میخی در بین النّهرین به دست آمده است که به هزار. دوم قبل از میلاد مسیح برمی گردد و نوشتههایی چکیده گونه در میان آنها وجود دارد. آثار به دست آمده نشان میدهد که چکیده نویسی در یونان و روم متداول بوده است. دانشمندانی که در کتابخان. بزرگ اسکندر مطالعه و تحقیق میکردند، دریافته بودند که مطالعه و مراجعه به تعداد زیادی مدرک، آن هم به صورت طومارهای پاپیروسی، کاری بس دشوار است و برای سهولت دستیابی، آنها را چکیده میکردند.
نقش چکیدهها در سرعت انتخاب مدرک مورد نیاز از میان انبوه اطّلاعات، جمع آوری اطّلاعات و کمک به پرهیز از دوباره کاری و اجتناب از تأخیر در پیشرفت کار آموزش و پژوهش و کاهش هزینهها، بسیار مهم و حیاتی است. روشن است که چکیده، محقّق را از رجوع به اصل مدرک بینیاز نمیسازد بلکه وی را در تصمیمگیری برای رجوع کردن یا نکردن به مدرک یاری میدهد.
ساختار چکیده
ساختار چکیده و یا به بیانی دیگر، بخشهای چکیده تا حدّ زیادی به نوع متن اصلی وابسته است. اجزای چکیده عبارتاند از:
- طرح هدف
- طرح روش کار
- طرح یافتههای اصلی
- ارائه مهمترین نتیجه
خواننده چکیده، باید بتواند به آسانی به پرسشهای زیر پاسخ دهد:
چرا این تحقیق را انجام داده اید؟
چه کار کرده اید؟
به چه یافتههایی رسیده اید؟
کاربرد این یافتهها چیست؟
اکنون ساختار چکیده مقاله «یادگیری معنادار» را تحلیل میکنیم:
هدف تحقیق حاضر، شناسایی رابطه معنادار بودن موضوع آموزشی با یادگیری و به خاطرسپاری دانشآموزان است. برای این منظور چهار شرکتکننده انتخاب شد. ابزار تحقیق، فهرستی از کلمات بود که براساس مطالعه بوسفیلد تهیه شد. در اجرا، ابتدا فهرست کلمات برای شرکت کنندگان خوانده شد سپس آنها کلماتی را که به خاطر آوردند، روی کاغذ نوشتند. نتیجه آزمایش نشان داد شرکت کنندگان، کلمات را به صورت گروهی معنادار به خاطر سپردهاند. بنابراین معنا نقش مهمّی در یادگیری و به یادآوری مطالب دارد.
کلیدواژهها: یادگیری، معناداری، به خاطرسپاری، یادگیری معنادار
چنان که ملاحظه میکنید جمله اوّل چکیده، هدف را بیان میکند؛ به بیان دیگر با خواندن آن درمیی ابیم چرا این تحقیق انجام شده است. جمله دوم، سوم و چهارم روش را نشان میدهد؛ بدین ترتیب درمی یابیم که پژوهشگر چه کرده است. جمله پنجم یافت. پژوهش و جمله آخر مهمترین نتیجه را بیان میکند.
فعّالیت
مقاله «سنگی زیر آب» را در پیوست کتاب مطالعه کنید و چکیده و کلیدواژههای آن را بنویسید. در نوشتن چکیده به موارد زیر دقتّ داشته باشید:
|
|
|
|
کلیدواژهها
کلماتی است برآمده از متن و مرتبط با موضوع اصلی که خواننده با دیدن آنها، به محتوای اصلی پژوهش پی میبرد. در حقیقت، کلیدواژهها، در حکم موضوعات جزئی هستند که پس از چکیده میآیند. واژگان کلیدی به خواننده کمک میکند تا بفهمد چه مفاهیم و موضوعاتی در این اثر مورد توجّه قرار گرفته است.
کلیدواژه در واقع کلمات یا ترکیبات خاصّی هستند که با توجّه به آنها و جست وجو در بانکهای اطّلاعاتی میتوان به تحقیقات انجام شده درباره موضوع پژوهش دست یافت. این کلیدواژهها میتوانند چارچوب کلی بحث صورت گرفته را نشان دهند. کلیدواژهها باید با واژههای اصلی عنوان و مسئل. تحقیق و در حد امکان با سرفصلها تناسب داشته باشند. کلیدواژههای تعیین شده باید حداقل یکی از خصوصیات زیر را داشته باشند:
- کلمات محوریِ عنوان مقاله باشند.
- بیان کنندۀ موضوعات جزئی باشند که در مقاله اهمّیت بیشتری دارند.
- بیانگر موضوع مقاله باشند.
- میانگین کلیدواژهها ۵ تا ۷ کلمه است.
فعالیت
درباره کلیدواژههای مقاله «یادگیری معنادار» با یکدیگر گفت وگو کنید.
کارگاه نوشتن درس مقاله نویسی 2
1- فهرست منابع کتابهای درسی خود را ببینید و با یکدیگر مقایسه کنید.
…………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………..
2- چکیده، کلیدواژهها و فهرست منابع مقالهای را که در درس گذشته تنظیم کردهاید؛ بنویسید.
…………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………..
3- مقاله دوستان خود را بر اساس معیارهای جدول ارزشیابی درس تحلیل کنید.
حکایت نگاری درس ششم نگارش دوازدهم
حکایت زیر را بخوانید و آن را به زبان ساده بازنویسی کنید.
سوداگری بار آبگینه داشت. یکی از باج گیران عنان بارگیرش بگرفت و بر آن بارِ آبگینه چوب دست خویش محکم فروکوفت و گفت:«ای رفیق، چه در بار داری؟» گفت:«اگر چوب دیگر زنی هیچ!»
پریشان، قاآنی
نیایش درس 6 نگارش دوازدهم
خدایا، تو را سپاس که زیباییهای آفرینش را برای ما برگزیدی و مواهب پاک خود را به سویمان روان داشتی.
خدایا، شرمسار نارواییها؛ امّا امیدوار به درگاه رحمتت آمدهام و گران بار و پریشان به بخشایش بیمانند تو چشم امید دوختهام. با هر چه نزدت آوردهام به گذشت تو مشتاقم، به کرامت و مهرت دل بستهام و فقط بر آن تکیه و اعتماد دارم.
خدایا، پیش از آنکه کسی را بخواهم، تو را میخوانم و هیچ کس در چشمانداز امیدم با تو شریک نیست.
اینک که به تو روی آوردهام، همان گونه که ضمانت کردهای از کاستیها و خطاهایم درگذر و چنان که عهد نمودهای عشق و محبّتت را شامل حالم بگردان.
صحیفۀ سجّادیه، امام سجّاد
چند نکته تکمیلی درس ششم نگارش دوازدهم
ما در این مقاله، به بررسی درس مقاله نویسی 2، درس ششم نگارش دوازدهم پرداختیم و با نحوه نوشتن بخشهای مختلف مقاله آشنا شدیم. همچنین متن کامل درس مقاله نویسی 2 نگارش دوازدهم، مندرج در کتاب را آوردیم. اگر دوست دارید که مطالعه دقیقتر و کاملتری درباره مقاله نویسی انجام دهید، پیشنهاد میکنم کتاب نگارش دانشگاهی- مقاله نویسی را مطالعه کنید.
همچنین ما، علاوه بر متن درس مقاله نویسی 2، درس 6 نگارش دوازدهم، متن و توضیحات درسهای دیگر کتاب نگارش دوازدهم را در سایت فارسی 100 قرار دادهایم.